CV Janne Nes

F. 1954 Hamar

Studio: Riverdalen 1, 6863 Leikanger, Norway
Tel: +47 957 99 677

janne(at)jannenes.no
www.jannenes.com

Medlem av Norske Billedkunstnere NBK (NTK) og Norske Kunsthåndverkere NK

Utdanning
2002 - Hovedfag, Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling for spesialisert kunst, tekstil
1997 - 2000 Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling for spesialisert kunst, tekstil
1982 - 1994 Kunstfaglige kurs: grafikk, tresnitt, tegning, maleri, skulptur, foto
1975 - 1976 Statens Fysiokjemikerskole, Rikshospitalet

Separatutstillinger
2018 Lørenskog Kunstforening
2015 Møre og Romsdal Kunstsenter 2015 Galleri Soft, Oslo
2013 Kunstmuseet Nord-Trøndelag
2008 KunstnerSenteret i Buskerud - Pilotgalleriet
2007 Cooperhuset, Balestrand
2005 Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Kunstsenteret

Kollektivutstillinger, utvalg
2018 WCC-BF, European Prize for Applied Arts, Mons, Belgia
2017 Østlandsutstillingen 2017, Kunstbanken, Hamar og ØKS, Fredrikstad
2016 Forårsudstillingen 2016, Charlottenborg, København
2015 Kunsthåndverk 2015, Nasjonalmuseet, Kunstindustrimuseet Oslo
2015 MØNSTRING, Sogn og Fjordane Kunstmuseum
2015 BERQVAM, FRANTZEN, IGLAND, NES, NØKLEBY PRESTTUN, Galleri KRAFT - rom for kunsthåndverk
2010 The 3rd International Art Festival, Artistic Tapestry, Krakow, Polen
2007 Norsk Textiltriennale, Röhsska Museet, Göteborg
2006 Triennale 06 – tekstil fiber lær
2004 Galleri F15, TENDENSER
2003 Høstutstillingen
2002 Vannfarge 02, Galleri LNM (Landsforeningen Norske Malere, Oslo)
2000 Årsutstillingen Norsk Kunsthåndverk 2000

Innkjøpt av
2013 Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Kunst i offentlig rom
2014 Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) 2012 NAV Økonomiteneste, Leikanger
2010 NAV Sarpsborg, privat innkjøp
2010 NAV Økonomiteneste, Leikanger
2009 Politihuset i Sarpsborg, privat innkjøp
2005 Fylkesmannen Sogn og Fjordane, Statens hus

Stipend
2014 BKH-stipend (Sogn og Fjordane) 2014 Statens arbeidsstipend, fem år 2014 Utstillingsstipend Norsk Kulturråd 2013 Fordypningsstipend, Norske Kunsthåndverkere 2012 Kunstnarstipend, Sogn og Fjordane fylke
2011 Billedkunstnernes vederlagsfond
2010 Billedkunstnernes vederlagsfond
2009 Kunstnarstipend, Sogn og Fjordane fylke
2007 Utstillingsstipend, Norsk Kulturråd
2007 Kunstnarstipend, Sogn og Fjordane fylke
2007 Statens kunstnerstipend, arbeidsstipend, to år
2006 Billedkunstnernes vederlagsfond
2005 Billedkunstnernes vederlagsfond
2005 Statens kunstnerstipend – reise/studie
2003 Sogn og Fjordane Fylkeskommune, etablerarstipend

Annet
2003 Iskunstfestivalen i Fjærland

Verv
Rådet for Musea i Sogn og Fjordane: vara 2009–2013, 2013–2017. Innstillingskomiteen Norske Kunsthåndverkere: 2012. Innstillingskomiteen Norske Kunsthåndverkere: 2011, vara 2010. Innstillingskomiteen for utstillingsstipend Sogn og Fjordane: 2009–2011, 2011–2013, 2013–2015. Styremedlem Norske Kunsthåndverkere Vest-Norge: 2006–2008, 2008–2010. Medlem av Kunstnerisk råd for Sogndal kommune: 2009–15. Stipendkomiteen Sogn og Fjordane (Norske Kunsthåndverkere Vest-Norge): 2005–2007.

CV IN ENGLISH

Janne Nes

Birth 1954 Hamar
Studio: Riverdalen 1, N-6863 Leikanger, Norway
Tel: +47 957 99 677
janne(at)jannenes.no
www.jannenes.com

Member of
Norwegian Visual Artists Association NBK (NTK)
Norwegian Association for Arts and Crafts NK

Education
2002 - The Bergen Academy of Art and Design, Major Textile Art
1997–2000 The Bergen Academy of Art and Design, Textile art
1982–1994 Arts courses: printmaking, woodcuts, drawing, painting, sculpture, photography
1975–1976 Biomedical Laboratory Scientist, Oslo University Hospital (Rikshospitalet)

Solo Exhibitions
2018 Lørenskog Kunstforening, Lørenskog
2015 Møre og Romsdal kunstsenter MRK, Molde
2015 Galleri Soft, Oslo
2013 Nord-Trøndelag Fylkesgalleri, Namsos
2008 KunstnerSenteret i Buskerud - Pilotgalleriet
2007 Cooperhuset, Balestrand
2005 Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Kunstsenteret

Group Exhibitions, in selection
2018 WCC-BF, European Prize for Applied Arts, Mons, Belgia
2017 Østlandsutstillingen 2017, Kunstbanken Hamar and ØKS Fredrikstad
2016 Spring Exhibition 2016, Charlottenborg, København
2015 Kunsthåndverk 2015, The Museum of Decorative Arts and Design, Oslo
2015 MØNSTRING, Sogn og Fjordane Kunstmuseum
2014 Vevringutstillinga 2014, Vevring
2010 The 3rd International Art Festival, Artistic Tapestry, Krakow, Polen
2007 Norsk Textiltriennale, The Röhsska Museum, Göteborg, Sweden
2006 Triennale 06 – tekstil fiber lær, National Exhibition, Oslo
2004 Galleri F15, TENDENSER, Jeløy, Norway
2003 Exhibition of the fall, Oslo
2002 Watercolour 02, The Association of Norwegian Painters, Oslo
2000 Annual Exhibition of Arts and Crafts, Bergen

Public purchase
2013 National Museum of Decorative Arts and Design, Trondheim

Public Art
2014 Difi, Agency for Public Management and eGovernment, Leikanger
2012 NAV / The Norwegian Labour and Welfare Service, Leikanger
2010 NAV / The Norwegian Labour and Welfare Service, Leikanger
2009 Police department, Sarpsborg, private purchase
2005 County Governor of Sogn og Fjordane, Leikanger

Scolarships/grants
2013 Fordypningsstipend, Norske Kunsthåndverkere
2012 Kunstnarstipend, Sogn og Fjordane fylkeskommune
2011 Billedkunstnernes vederlagsfond
2010 Billedkunstnernes vederlagsfond
2009 Kunstnarstipend, Sogn og Fjordane fylkeskommune
2007 Utstillingsstipend, Norsk Kulturråd
2007 Kunstnarstipend, Sogn og Fjordane fylkeskommune
2007 Statens kunstnerstipend, arbeidsstipend, to år
2006 Billedkunstnernes vederlagsfond
2005 Billedkunstnernes vederlagsfond
2005 Statens kunstnerstipend – reise/studie
2003 Sogn og Fjordane Fylkeskommune, etablerarstipend

Other
2003 Festival for Ice Art, Fjærland, Norway.

Milosz Janici, Molde 15.1.16

Janne Nes

Impresjon og materialitet

I løpet av de siste femti årene har tekstilkunst hatt et «comeback» på samtidskunstscenen, og har flere ganger blitt gjennomtolket og indentifisert med både feministiske, poststrukturalistiske og analytiske kunstdiskurser. Mens tekstilkunstnere på 60-, 70- og 80-tallet har vært særlig opptatt av ideologien, rollen og plasseringen av selve tekstilkunsten i samtidskunsten og samfunnet (1) , har Janne Nes en frisk og interessant kunstnerisk tilnærming som skiller seg fra denne tradisjonen. Hun følger en formell, materiell og nesten glemt modernistisk retning.

Begge installasjoner (stilt ut ved Møre og Romsdal kunstsenter), «Rød» (2015) og «Gjennom gul» (2015), utvikler seg parallelt i forhold til to problemstillinger: geometrisk form og basisfarger. Kunstneren benytter en streng og krevende stil og viser umiddelbart sitt høye kunstneriske nivå. I lag etter lag følger silkeorgansa jevne, rytmiske intervaller. Det som vekker interessen mest, er at Nes skaper følbare, haptiske og materielle strukturer i rommet. Man kan ikke unngå de. Silke er anti-silke, og form er ikke form i seg selv. Dette opplever man enda sterkere ved nærmere kontakt med verket, stoffet beveger seg fritt og er påvirket av ens bevegelser.

Mens formen danner fysiske grenser, er fargen koblende, komplementerende og et narrativt element. Her opererer kunstneren med tre farger, rød og gul (i ulike toner) og svart som er den mest sentrale fargen i begge installasjoner. Små forskyvninger mellom lagene skaper bevegelse. Lys og skygge samspiller med farger og fører til videre gradering av toner, noe som forsterker enda mer den tredimensjonale effekten kunstneren vil oppnå. På denne måten er vi invitert inn for å utforske et nesten intimt og berørende sted, skapt med presisjon og følsomhet.

I sine installasjoner krysser Nes en grense mellom materialitet og virtualitet. Hennes verk går videre og kan oppleves som en video eller hologramkunst med teatralsk preg, en slags projisering, hvor selve materialet forsvinner eller ikke er merkbart. Det står fram som ren estetikk uten unødvendige forstyrrelser. Materialet samspiller her med utrykket og er i balanse. Kunstneren jobber med høy bevissthet og kontroll over prosessen og tolker materialet på en unik og personlig måte.


(1) Elissa Auther, Fiber Art and the Hierarchy of Art and Craft, 1960–80 i: The Journal of Modern Craft, Volume I—Issue I March 2008 s. 13–34.

Kristin Mandt Heim, Møre og Romsdal Kunstsenter 26.11.2015

Åpningstale Janne Nes

Da er vi i enden av et veldig spennende utstillingsår her på Kunstsenteret og vi er stolte av å kunne presentere årets siste utstilling med tekstilkunstner Janne Nes.

Vi har i løpet av året vist romlig/arkitektonisk installasjon, frukt i monter, tegning, 3D-animasjon og lydkunst med måker fra Runde. Vi lander nå året med tekstilkunst, som også er så mye mer enn bare det.

Janne Nes sitt kunstneriske prosjekt favner mange aspekter, og på mange måter føler jeg at ord kommer til kort når jeg skal forsøke å si noe om disse verkene. De er formalistiske og sanselige på samme tid, en ganske unik kombinasjon, og de bringer tekstilkunstnen over i en annen virkelighet. Janne sine arbeider utnytter selve materialet, silkens kvaliteter til fulle. Stoffets letthet og fargens tyngde balanserer perfekt i disse svevende kubene. Hun lar oss komme nærmere et materiale vi ikke så ofte ser på denne måten.

Bevegelse blir et sentralt stikkord for å forstå disse verkene. Vi kjenner et naturlig behov for å bevege oss rundt objektene for å utforske de, og forstå de. I det vi gjør det beveger også de seg, som et svar på vår bevegelse. I siste instans beveger de oss også på et annet nivå enn det fysiske.

Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne stå foran en tekstilflate i fem minutter og bare la tanken sveve inn i hulrommet den skapte, som ikke var der likevel. I blant overrasker kunsten på måter man ikke hadde forventet, og dette synes jeg har blitt en slik utstilling.

Som sagt, ord kommer til kort, disse installasjonene snakker for seg selv. Så jeg vil bare si at det har vært en gleder å samarbeide med deg Janne, og jeg vil gratulere deg med en utrolig flott utstilling!

Ute er det storm, så vi skal hygge oss med den gryende julestemningen her inne på Plassen. Senere i kveld er det jazzkonsert oppe i Storyville, som jeg også vil anbefale alle å få med seg.

Til slutt vil jeg også gjerne minne om at julemarkedet vårt, men kunst og kunsthåndverk fra lokale kunstnere starter torsdag om en uke her i foajéen i tredje etasje.

Katalogord av Magne Vangsnes, 2005

Sidan 90-talet har kunstscena vore sterkt dominert av idébastert kunst, noko som m.a. ofte har ført til ei vending bort frå dei handverksmessige tradisjonane og ein auka konsentrasjon om elektroniske media. Men gjennom dei siste par åra er situasjonen endra. På dei store internasjonale kunstarenaene ser ein nå eit nytt og sterkare fokus på det material- og teknikkbaserte. Også her hos oss er det slik at stadig fleire nå søkjer tilbake til kunstfaglege røter i handverk og materialitet.

Janne Nes er tekstilkunstnar med utdanning frå Kunsthøgskolen i Bergen i ei tid då den idébaserte kunsten hadde hovudfokus. Kunsten hennar har likevel, teknisk sett, utgangspunktet sitt i dei handverksmessige tradisjonane, og biletmessig er her kunsthistoriske referansar til amerikansk abstrakt ekspresjonisme, særleg den latvisk-amerikanske forgrunnsfiguren i New York-skulen, Mark Rothko.

Men Janne Nes har ikkje sjølve maleriet eller stofftrykket som mål. Ho byggjer romformer og det med tilsynelatande svært enkle grep. Romformene er samansette av store, tynne formatlike silkeflak. På kvar av dei er ofte mest identiske former måla med flytane tekstilfarge i ein nesten akvarellisk teknikk, svarte og raude tangerande former. Ser ein nøyare etter, m.a. i formene sine randsoner, ser ein at det raude ikkje berre er raudt og det svarte ikkje berre svart. Fargane er bygde i mange lag; dei raude formene av gult, raudt og turkis, dei svarte av gult, raudt, turkis og svart. Slik får dei sterke fargekontrastane likevel eit nært slektskap, og det oppstår ein djupare fargemessig dialog mellom dei.

I tillegg til vektlegging av materialitet og godt handverk, framstår verka som konseptuelle installasjonar. Lys, transparens og bevegelse dannar ein visuell heilskap som endrar forminnhaldet og gjer det enkle utgangspunktet komplekst. Det oppstår ein fascinerande bevegelse - i objekta sjølve og i oss som publikum, ved vår eigen gang gjennom utstillingsrommet.

Slik gjer Janne Nes publikum til aktørar i ei monumental og vakker oppleving.